donderdag, augustus 17, 2006

Mia Audina is toe aan heel wat anders

DEN HAAG - Mia Audina gaat afscheid nemen van de badmintonsport. Tijdens haar loopbaan won ze bijna alles, maar nu vindt de 26-jarige dat het tijd wordt voor iets anders.


Jammer, maar begrijpelijk. Zo omschrijft badmintonbondscoach Martijn van Dooremalen het afscheid van zijn pupil Mia Audina. Bijna 27, maar al een topsportloopbaan van veertien jaar achter de rug. Nu is het tijd voor een nieuw leven aan de zijde van haar zingende man Tylio Lobman. Audina moest de beslissing gewoon nemen. „Het is echt een opluchting. Het was tijd om iets anders te doen. Mijn man heeft me altijd geweldig ondersteund, het is nu tijd om hetzelfde te doen voor hem. Ik heb het moeilijk gehad met de beslissing, heb ook pas vorige week definitief besloten. Ik sta absoluut achter mijn besluit, maar zal het badminton wel missen. Het heeft tot nu toe altijd een rol gespeeld in mijn leven, dat vergeet je niet zomaar. Het is raar om te bedenken dat je nooit meer op die manier op de baan zult staan.“ Audina stort zich in de handel van edelstenen. „Door het badminton heb ik veel connecties overgehouden met rijke mensen in Azië. Onder hen ook leden van koninklijke families. Ik hoop dat ze wat van me willen kopen.“De loopbaan van Mia Audina begon in haar geboorteland Indonesië, waar ze op dertienjarige leeftijd uitgroeide tot een volksheld. In de finale van de Ubercup, het wereldkampioenschap voor landenteams, scoorde Audina het winnende punt tegen China. Dit vormde de aanleiding tot een waar volksfeest. Ze ontdekte echter ook de negatieve effecten van haar status. Journalisten wroetten in haar privéleven,

helemaal nadat ze een relatie kreeg met de Nederlandse gospelzanger Tylio Lobman. Haar carrière stokte hierdoor ook een tijdje. Nadat ze met Lobman in Nederland was gaan wonen, stelde de Indonesische badmintonbond haar voor de keuze: trainen en spelen in Indonesië of in Nederland. Ze koos voor het laatste. In 2000 mocht Audina Nederland vertegenwoordigen op de Olympische Spelen in Sydney. Ze sneuvelde teleurstellend in de kwartfinales. Vier jaar later in Athene deed ze het beter: ze pakte daar weer zilver.

bron: eindhovens dagblad

0 reacties: